lördag 21 oktober 2017

Godaste äpplekakan

Att baka har aldrig legat högt upp min lista och gör det fortfarande inte men vi har mina föräldrar här i helgen och då passade jag på att testa att göra den omtalade äpplekakan som ursprungligen kommer från Anna Sylvan men som jag fick upp ögonen för hos Johanna. Trots att den är tänkt till dessert ikväll efter våra musslor så kunde vi inte låta bli att provsmaka den när den kom ut ur ugnen. 
Vill du göra kakan så kommer recept här. 

150 g smör
1 1/2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
150 g mandelmassa
äpplen 
hasselnötter
kanel 
pärlsocker. 

Smält smöret, häll i sockret och låt svalna. Jag ställde kastrullen i ett kallt vattenbad för att skynda på det lit. Häll i mjöl, bakpulver och mjölk och grovriv ner mandelmassan. 

Bröa formen, häll ner smeten och stick ner äpplena. Toppa kakan med kanel, hackade hasselnötter och pärlsocker. Grädda i 30 minuter på 175 grader. 



1 kommentar:

  1. Men MMM vad gott :) inget slpr äppelkaka med vaniljglass (inte ens sex haha)

    Jultrender idag på bloggen:)

    Ha en kanonvecka!

    LOVE Maria på Inredningsvis

    SvaraRadera