söndag 22 januari 2017

Ramen


Förutom att jag målat en byrå så har vi mest legat på soffan och kollat på serier idag. Lite av en fördel med att vara höggravid är att man kan göra precis det utan att ha dålig samvete. Har även tillbringat lite tid i köket och gjort en ramen, det vill säga en japansk nudelsoppa. Jag utgick från detta recept men har väl inte följt det slaviskt. Perfekt mat för min förkylning som inte riktigt vill ge med sig och sen är det alltid en extra bonus när maten blir snygg vilket jag tycker att denna soppa blev även om jag nästa nästa gång ska använda skålar istället för djupa tallrikar. Ungefär så här gjorde jag denna enkla soppa. 

Ramensoppa 
4 pers

4 vitlöksklyftor
4 tsk ingefära
3 tsk röd chili
2 liter vatten
6 msk kycklingfond
3,5 msk japansk soja
1 msk flytande honung
1,5 msk vitvinsvinäger (jag tog risvinäger istället)
200 g Shi-take-svamp
1/2 förp salladslök
1,5 msk sesamolja
200 g äggnudlar

Topping
300 g kycklingfilé
2 ägg
1/2 förp salladslök
2 ägg
100 g böngroddar
chili
1 st lime
1 kruka koriander
salt och peppar

- Riv vitlök och ingefära, finhacka chili och fräs i sesamolja.
- Tillsätt vatten, fond, soja, honung och vinäger och låt det sjuda i ca 20 minuter. 
- Stek kycklingen så att den får fin yta och sätt sedan in den i ugnen på 165 grader i ca 15-20 minuter.
- Tillsätt svamp och salladslök till soppan och låt sjuda ytterligare ca 5 minuter.
- Tillaga äggnudlarna enligt förpackningen och koka två ägg så att de blir lite hårdare än krämiga
- Skriva resten av salladslöken och några tunna skivor chili. Hacka koriander och klyfta lime. 
- Lägg nudlar i botten på skålar, fyll upp med soppa och toppa med tillbehören. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar