måndag 26 september 2016

Granola

I morse när jag satte mig i bilen strax före 06.30 så kändes det verkligen som om hösten är här. Det var mörkt, kallt och fuktigt i luften. Jag blev sugen på att tända ljus och ta mig tiden att äta frukost hemma istället för att ha med den till jobbet. Jag är tyvärr väldigt dålig på att ta mig den tiden i veckorna utan allt som oftast äter jag frukost framför datorn när jag kommit till jobbet. Hur som helst ska jag testa denna Granola som Babes i Boyland tipsar om på IKEA livet hemma.



Granola
2 dl havregryn
5 dl blandade nötter (till exempel mandlar, cashewnötter, valnötter eller hasselnötter)
0,5 dl pumpafrön
2 dl kokoschips
0,5 dl smält kokosolja
2 msk honung
1 tsk kanel


Sätt på ugnen på 120 grader. Smält sedan kokosoljan i ett vattenbad. Hacka upp nötterna grovt. Blanda alla ingredienser i en skål och sprid sedan ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen ca 20-25 minuter beroende hur knaprig du vill ha den. Låt blandningen svalna och förvara den torrt i en glasburk.



Nu ska jag släppa tankarna på frukost och möta upp kompisar för en middag på Tacos and Tequlia. En bra start på veckan.

Bild: IKEA livet hemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar