fredag 19 februari 2016

En nyttigare chokladmousse


Om du är sugen på att att göra en dessert under helgen men vill precis som jag undvika onödigt socker så har jag den perfekta desserten. Just denna variant är inte helt fri från socker dock men för att vara dessert så är den väldigt nyttig och det går väldigt fort att göra. Snabbt och nästan nyttigt är i min bok en lysande kombination. Det är väldigt enkelt. 

En portion
En liten avocado
40 g mörk choklad
en nypa flingsalt
ev ca 1 tsk agavesirap
Valfri smaksättning och topping

Mixa avokado helt slät. Smält mörk choklad, jag hade fem stycken avokado så jag smälte 200 gram choklad. Blanda avokadosmeten med den smälta chokladen. Ha i lite agavesirap och en nypa flingsalt. Skeda upp i glas och ställ kallt i väntan på att de ska serveras. Jag toppade sedan med blodgrape och apelsin. Inga av mina gäster kunde gissa att det var avokado som var basen och det får väl ändå vara ett bra betyg. Jag använda detta recept men skippade fettet. 

Jag gjorde faktiskt om den igår men då hoppas jag över agavesirap och smaksatte med saften av en halv apelsin och toppade på resten av apelsinen och lite blodapelsin och det blev också gott. Vill man vara ännu nyttigare så kan man ju skippa chokladen och bara använda raw kakao men det kände jag blev överkurs när jag faktiskt skulle bjuda på den och kallade det för dessert. 

1 kommentar: