måndag 5 januari 2015

Böcker, tavlor och tankar


Träffade en kompis tidigt i morse för ett morgonpass på gymmet följt av frukost och därefter NKs förhandsrea som började klockan 10. Kom hem med en marinblå klänning och ett par svarta boots. Nu tänker jag njuta av ett par timmar på soffan med månadens bokklubbsbok som jag har ganska svårt för att komma in i. Jag som brukar sluka böcker tittar än så länge mest på hur många sidor jag läst. Sedan ser jag fram emot att min blivande make ska laga göra en god middag till mig och därefter en lugn kväll. Jag suger verkligen ut det sista ur denna ledighet som känns som om det varit hur lång som helst trots att jag jobbade två dagar förra veckan. 

Här hemma har vi på sistone faktiskt börjat få upp lite tavlor. Något som för mig är lite ångestladdat. Inte att vi fått upp något utan frågan om vad vi ska ha på väggarna. Vi är nämligen inte riktigt eniga i frågan och jag får väl erkänna att just denna vägg är nog rätt mycket min vilja och inte Henriks. Nytillskottet är Dare to swim the ocean som Kristin på Krickelin tagit och som Henrik satte upp igår. Tanken är att denna vägg ska få växa fram allt eftersom vi hittar lämpliga objekt. Förutom Dare to swim så hänger nu Ballerina IV som jag köpt på Olsson och Gerthel och mina fina pingviner som Linda Vagnelind gjort på den där väggen som börjar ta form.

Och för att haka på den diskussion som sker runt om på olika bloggar kring det (o)personliga hemmet så både får och bör det personliga hemmet ta tid att bygga. Sen att gränsen mellan vad som är personlig stil och inte aldrig varit mer hårfin gör saken ännu svårare. Att produkter i limiterad upplaga massproduceras skapar en motsägelsefull illusion av att vara unik när man egentligen tillhör den stora massan. Rädslan för att ens hem ska se ut som uppslaget i valfri möbelkatalog gör att vi letar efter udda detaljer för att uppnå ett resultat som ser ut som ett uppslag i valfri inredningstidning. För att just nu är personligt oroväckande likartat och vi ser samma prylar florera på bloggar och i tidningar. Och jag är själv delaktig i det. 

Bilder By Emma 


1 kommentar:

  1. Härligt med reafynd och din tavelvägg ser jättefin ut Emma!

    Kram Anette/Inredningshjälpen

    SvaraRadera