onsdag 7 mars 2012

Rubin/Persson - Saltimporten Canteen

För drygt ett år sedan bestämde sig ägarna av Malmös då bästa restaurang, Trio, stänga. Denna oerhört ambitiösa restaurang  lämnade ett djupt hål i Malmös fine dining segment. För ett tag sedan läste jag av två tredje delar av trion startat nytt och så väldigt annorlunda för Trios avsmakningsmenyer. 

I veckan tog jag med mina kollegor dit för lunch då detta endast, än så länge, är en lunchrestaurang. Mina arbetskompisar trodde nog att jag skämtade när jag tog med dem ner i hamnen. Stannade vid en tillsynes övergiven lagerlokal och rundade hörnan för att mötas av en långsmal lokal med betong på både tak,golv och väggar med utsikt över vattnet. Ett enda långt bord gjort av plankor prydde denna provisoriska lokal. Vi serverades en strålande Boeuf Borgogne i denna lagerlokal, gömd bakom Malmös industriarv. Jag gillar det. Riktigt mycket. Fantastisk mat i en anspråkslös kostym. Det känns humant och mänskligt på något sätt. 

Läs mer om Rubin/Persson - Saltimporten Canteen HÄR. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar