onsdag 31 augusti 2011

Enkel Moussaka

Bild Om jag var din hemmafru via recept.nu






Här kommer det utlovade receptet på Moussakan jag gjorde i måndags. Receptet kommer från boken Om jag var din hemmafru.


4 portioner ( som lätt räcker till 6 portioner)



  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 g lammfärs
  • 1 burk (200 g) röd pesto
  • 1/2 tsk kanel, malen
  •  1 burk kronhjärtan
  • 2 aubergine ( två små i grundreceptet men då jag uteslöt potatis tog jag två stora.
  • 4 potatisar ( vilket jag uteslöt)
  • 1/2 citron
  • 500 g körsbärstomater på kvist
  • 150 g fetaost (Jag tog 250 g)
  1. Sätt ugnen på 210° C.
  2. Riv löken (grovt) och vitlöken (fint) och blanda med lammfärs, pesto, kanel och gröna linser och/eller urkramade och mosade kronhjärtan. Salta, peppra och blanda väl.
  3. Riv aubergine och skalad potatis grovt, salta lätt och pressa över citronen.
  4. Varva färs och grönsaksriv i ugnsfast form, toppa med körsbärstomaterna (och kanske en paprika om du har en sådan över). Grädda i ugn, ca 30 minuter och servera  med tärnad fetaost och grönsallad och hemmagjord tzaktsiki. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar