onsdag 23 februari 2011

Konststycket att hålla en blomma vid liv

Kräver mycket omtanke och kärlek. Är ganska imponerad över att jag fått dessa tulpaner att stå sedan alla hjärtans dag. I vanliga fall så står de knappt Torsdag- Måndag. Denna gången har jag dock bytt vatten varannan dag. Kan det vara tricket? Fler än jag som inte lyckas hålla blommor, då främst tulpaner vid liv? Tips?

Inte så snyggt arrangerade men när de är fint arrangerade är detta min absoluta favoritvas till just tulpaner.

3 kommentarer:

  1. Jag fick faktiskt tips angående just tulpaner, som funkar ganska bra. Tulpaner vill ju ha kallt vatten - iskallt till och med - och står längre om man både byter ofta OCH lägger i några isbitar i vattnet då och då. Den du!

    I utbyte mot detta eminenta tips vill jag nu veta hur jag ska få mina orkidéer att ständigt blomma, mina typ dör inom en månad efter att jag köpt dem. Obs! Vattnar inte för mycket (tror jag)!

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt husmorstips. Det ska jag testa!;)

    Orkidéer är det jag är näst sämst på...... Jag har testat att både dränka dem en gång var 10:e dag, vattna dem med ett par matskedar/vecka och vattna mkt. Inget funkar. Ett tips är dock att när de tappar blommorna och det är på väg att komma nya. Släng inte dem. Köpa fina sidenorkideéstänger på typ sia och tryck ner. Sen tar du bara bort dem när de börjar blomma igen. Fusk jag vet. Men mitt orkidéekonto är dyrt redan som det är!,)

    SvaraRadera
  3. Helt rätt byta ofta och kallt vatten. Ett annat trick är att kolla dem noga innan man köper dem, de får inte ha det minsta mjuk själk utan skall vara hårda nästan spröda. De får heller ej placeras nära äpplen. Vad gäller orkidéer så gäller ju mindre omvårdnad desto bättre. Jag brukar "glömma" av mina då blir de som bäst. Börja man vattna stup i kvarten vissnar de fort.

    SvaraRadera