torsdag 31 mars 2016

Månadens lista - Mars

Att leverera månadens lista på månadens sista dag börjar bli en tradition och jag tycker väldigt mycket om traditioner. Jag har modifierat Johannas lista lite så att den passar mig bättre och vill du se fler listor så kan du göra det hos bland annat  AnnaWeronica, tankebubblor och Hannarty. Självfallet även hos Johanna.

Bok
Denna månad tipsar jag inte om någon specifik bok även om jag avverkat Den andra kvinnan, elva minuter, Stoner och har påbörjat månadens bokklubbsbok som är De förklädda flickorna i Kabul. Utan idag tipsar jag om att ha en bokklubb. Vi har varit i gång sedan Augusti 2014 och ses med ett intervall på max sex veckor. Vi ses hemma hos varandra efter jobbet mitt i veckan och äter middag, pratar om boken som allt som oftast leder oss in på samtalsämnen som vi kanske aldrig nuddat vid annars. Den vi är hos väljer nästan bok och på så sätt vandrar vi mellan genrer, tidsepoker och länder. Ett himla fint sätt att umgås på.



Plats
På lördagmorgon åker jag och min make över till Köpenhamn på en miniweekend. Vi ska bo på SP34, äta på Geist, titta på lite inredning och mest hänga. Vi ska äta frukost på trevliga ställen och förhoppningsvis kunna sitta ute och njuta av lite vårväder. Som vanligt kör vi regeln att vi tar en paus efter shopping och det brukar också vara anledningen till att Henrik hejar på när jag är i butiker på våra resor. Köpenhamn är ju en så himla trevlig stad och bilden har jag lånat från Johanna.



Plagg
En skjortklänning i blått och vitt står på inköpslistan inför sommaren. Denna från Gant är typ den finaste jag sett. Tillfällena då jag kan bära denna är så många då det verkligen skriker västkusten komma denna klänning. Min kärlek till skjortor och min ovilja att stryka är en utomordentligt dålig kombination men sedan vi flyttade till huset är det lite mindre tråkigt att stryka du vi kan ha strykbrädan framme alltid.



Mat
Jag älskar asiatisk mat och mat man äter med händer. Just det där med att äta med händer är faktiskt ganska underligt att jag gillar eftersom jag samtidigt ogillar att bli kladdig. Men trevlighetsfaktorn i att få komponera sina små anrättningar och äta med händerna överglänser det faktum att det ofta är förenat med att bli kladdig. Det är faktiskt märkligt att jag inte gett mig på att göra ångade soft buns men det står på listan över saker som jag ska testa i köket.



Ord
Förra månaden lättade jag mitt hjärta gällande vad jag tycker om att använda ordet drömmigt och det fick ringar på vattnet. Idag skulle jag kunna fortsätta på Martins bana med rubriksättning men jag väljer att avstå. Istället väljer jag att bara vara positiv för nu är det bara några ynka timmar kvar till vi skriver April och det är väl ändå en riktig vårmånad? Idag firar jag med att snart gå bort till Malmö live för att lyssna på Frida och därefter äta på en av mina favoritrestauranger här i Malmö.



Detalj
Månadens detalj är i själva verket en färg och helt enligt årstiden så får jag, precis som tidigare år en kärlek för svagt rosa vid denna tiden på året. Jag tänker väggarna i vår walk in closet och kombinera det med mörkblått eller mörkgrönt gör att ta bort det allra sötaste. Vi delar ju trots allt detta rum nästan jämlikt. Eller min garderobsvägg är kanske aningen längre men bara aningen. Farrow and balls Pink ground skulle kunna vara ett fint alternativ.

Bilder: Apartment34JohannaGantgourmet traveler, pinterestApartment therapy

7 kommentarer:

  1. Weekend i Köpenhamn låter jättemysigt! Det borde jag också planera in att göra framöver :-) Fin lista! Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpenhamn ligger liksom nästan för nära för att man ska planera in en trip men det tycker jag verkligen att du ska göra!

      Ha en fin kvälll.

      Radera
  2. Hej Emma!

    Tycker så mycket om din blogg! Den har nog blivit snäppet vassare i och med er flytt :) jag och sambon är själva på väg att bygga hus utanför Göteborg. Visst bodde du och jobbade i Gbg ? Hur känns det att behöva pendla efter flytt? Jag är lite sisådär inför det men tänker att man kan inte få allt i världen..ja om inte man är miljonär då ;) skulle själv ta alingsås pendeln tror jag det heter. Har testat på men det krävs nog att man bara kommer in i det..fokusera på drömhuset och allt annat gott. Ändå spännande att höra hur andra som pendlar får "ihop det". Är det väldigt påfrestande? /Ann-Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-charlotte!

      Tack så mycket för dina ord! Jag har fått en ordentlig nytändning i och med flytten. Roligt att den märks!

      Vi bor ju i Kungälv. Jag har 17 minuter med bussen. Dörr till dörr har jag max 30 minuter och bussen går var femte minut så jag har faktiskt inte alls sett det jobbiga i att pendla. Brukar hinna ett halv avsnitt av någon pod. Den enda nackdelen är att jag har lite svårt att få in mina vanliga träningsrutiner men det ger väl sig.

      Radera
  3. Vad kul det låter med bokcirkel, det ska jag tipsa mina vänner om.
    Vad lustigt att det är så många som påpekar språket i bloggar/tidningar nu för det är något som jag själv tänkt på men aldrig skrivit om.
    Tycker det är viktigt med ett vårdat språk, tyvärr är det många unga idag som inte kan uttrycka sig i skrift.
    kram Monica

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag måste tipsa om en fin grön färg mina föräldrar valde på dina väggar i sitt sovrum. 3005 G20Y. Tillsammans med en ljus/smits rosa heltäckningsmatta blev det gör fint!

    SvaraRadera