torsdag 17 september 2015

Designhjälpen


I dessa tider där svenska folket verkligen mobiliserat sig och tillsammans skapar initiativ för att hjälpa flyktingar, antingen här eller på andra ställen i världens så visar väldigt många människor prov på en stor portion humanism och kreativitet. Jag har valt att stötta ett par olika projekt men framför allt vill jag vara med att påverka på ett politiskt plan. Självklart ska vi hjälpa de människor som knackar på vår dörr och allt stöd som finns behövs och jag beundrar verkligen alla handlingskraftiga initiativ. Fotbollsklubbar som gör om omklädningsrum till sovrum och ett gäng helt vanliga tjejer med stor digital kompetens som fyller globen.  

Det är ju dessvärre inte på något sätt så att dessa stora problem började först när media visade upp en fruktansvärd bild på en liten pojke i ett vattenbryn. Från just Syrien har det pågått i snart fyra år och det är dags att det sker en förändring för att de som flyr inte ska behöva ta till riskfyllda, och dyra lösningar för att ta sig till Europa. Att söka uppehållstillstånd i sitt hemland är ett förslag som jag anser borde drivas hårt och att transportörsansvaret bör upphöra. Vi behöver också ha politiker som har en stark röst inom EU för att få alla länder att ta sitt ansvar. För att detta är i högsta grad en fråga för EU och aldrig har vi behövt ett starkare EU än nu. 

Men hur som helst. Ett initiativ som jag tycker extra mycket om är #designhjalpen vars initiativtagare är Hanna Wendelbo. Här skänker designers vackra produkter som sedan säljs och pengarna går till välgörenhet. Gå in och titta vet ja! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar