lördag 13 september 2014

Dagen före

Denna helg befinner både jag och Henrik oss hemma i Göteborg och det enda vi har på agendan är en middag ikväll samt att gå och rösta idag. Sist vi hade en helg där vi båda var hemma och inte hade en fulltecknad kalender var i början av sommaren. Om denna helg är höjden av lyx? Gissa. 

Långpromenad, inhandling av bröd och långfrukost är avverkat och nu är vi snart redo för att gå och rösta. Först tänkte vi gå förbi valstugorna och ställa lite frågor som är viktiga för oss men som inte har kommit fram i debatten. De senaste veckorna har valet varit det mest självklara samtalsämnet hemma hos oss och vi har sett alla utfrågningar och debatter. Det är med en känsla av vemod som jag inser att det är i morgon. 

Att det Sverige som vi ser ut att vakna upp till måndag är väldigt långt ifrån det Sverige jag vill leva i. Jag vill inte vakna upp i ett Sverige där odemokratiska krafter åt både höger och vänster får för stort utrymme. Jag vill inte vakna upp till ett Sverige där makten över mitt och ditt liv flyttas till myndigheter och instanser. Framförallt vill jag inte vakna upp till ett Sverige där statsministern är en man som jag helt och hållet saknar förtroende för. Att vi inte har en aning om vad som komma skall eftersom det eventuella regeringsalternativ som ser ut att gå vinnande ur valet inte har kommit med ett enda konkret och finansierat förslag, eller ens ett färdigt regeringsalternativ. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar