måndag 3 december 2012

Formen gör vinet


Under vårt dygn på Kosta boda art hotell så hade vi även en vin/glasprovning av ingen mindre än Erika Lagerbielke. Erika har designat många av våra mest köpta glasserier såsom Intermezzo, Diffrence och Merlot. Hon fick även äran att designa glasen som Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel fick i bröllopsgåva av riksdagen. Jag har själv merlot i skåpen då jag vill dricka vin ur glas som faktiskt ser ut som vinglas och som är designade för att göra det bästa möjliga av vinet. En enkel tumregel är att vinglas alltid ska vara tulpanformade. Detta för att få ut det bästa och mesta av vinet. Mer om detta borde jag egentligen låta min sommelierutbildade sambo förklara då vin är hans område i vårt hem. Erika var en väldigt intressant person att lyssna på och framförallt så gjorde hon provningen till något roligt och inte fullt så pretentiöst som det kan vara ibland. Efter provningen så var det dags för julbord och kvällen avrundades med soffhäng och hysteriska skratt. 



2 kommentarer:

  1. Erika var en fantastiskt inspirerande kvinna att lyssna på, men tyvärr så dricker ju jag inte vin pga migränen, annars ahde det varit en fulländad upplevelse.
    Glasen som hon designat som bröllopsgåva till Kronprinsessan och Prins Daniel är så himla fina.

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är hon! mm, de glasen skulle man inte tackat nej till!

    Hoppas att du har en fin dag och tack för restauranghjälpen!;)

    Emma

    SvaraRadera