söndag 22 januari 2012

När en middag får ta tid

Efter en kall promenad på stan så känns en eftermiddag i köket som en vettig plan. På kvällens middag står en härlig bolognese. Denna rätt som kan varieras i all oändlighet och alla har sin helt egna variant. Ska jag göra bolognese vill jag ha riktigt gott om tid så att den kan få stå och puttra i flera timmar. Fördelen är att det är perfekt mat att ha i frysen oxå, något som pojkvännen uppskattar. 

Jag har ett par olika varianter som jag brukar göra och detta är en av mina favoriter:

- Fräs lök (idag blev det en gul lök, 1/2 purjolök och 3 sharlottenlökar) i lite socker. Tillsätt chili och vitlök efter tycke och smak. 
- Tillsätt bacon och svamp och fräs ett tag.
- I med rivna morötter och färs och bryn tills färsen nästan är klar.
- Idag hällde jag i en burk krossade tomater, en burk cotailtomater  (konservburk), rätt mycket chilipulver, nästan en hel tub tomatpuré, typ en dl chilisås, worchestersås, en stor skvätt rödvin, salt och peppar. Nu står den och puttrar på spisen och kommer att stå där i ca 2 timmar. Eventuellt tillsätter jag mer vin och tabasco sen. 
- Servera gör jag med mycket riven parmesan, en stor sallad och pasta till pojkvännen. 

Vinet som används i maten och nu även finns i mitt glas är ett av våra vanligaste husviner: Masi Passo Doble (nr: 6156)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar