tisdag 4 december 2012

Lakritskolor

Här kommer ännu ett recept från Söndagens glöggmingel. Detta recept samt bilden har jag lånat från matplatsen och har blivit ett stående inslag på de senaste åren bland vårt julgodis. Och jag har även gjort mer än en laddning till andra som förälskat sig i dessa. Undrar hur många det blir i år?

Denna bilden har jag lånat från matplatsen. Utan att fråga men jag har ingen egen bild på mina när de syns såhär bra plus att dessa var så mycket finare. 

Ca 50 stycken 
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1 påse turkisk peppar (mer än dubbelt så mycket som originalreceptet)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna (jag brukar inte ens krossa dem) i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader. Rör om då och då. 
Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Ställ kolan kallt att stelna, gärna över natten. Smält chokladen och låt den svalna (är den för varm när man doppar kolan i så kan kolan smälta något). Skär eller klipp kolan. Jag brukar ta ut kolan ut kylen och låta den stå en bra stund och sen skära den i bitar. Därefter ställer jag in den i frysen innan jag doppar den i choklad. 
Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.


2 kommentarer:

  1. De kolorna är så goda! / Helena

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de! En stående favorit inför julen!

    SvaraRadera